
Instagram se v posledních letech výrazně proměnil – z platformy zaměřené na fotografie se stal komplexním nástrojem pro sdílení krátkých videí, přímou komunikaci i objevování nových trendů.
Adam Mosseri, CEO Instagramu, zavítal do podcastu Build Your Tribe, kde spolu s Brockem Johnsonem diskutovali o novinkách na Instagramu, změnách v algoritmu, aktuálních trendech a odpovídal na nejčastější otázky tvůrců IG.
Řada informací, která v rozhovoru zazněla, byla známá již dříve a Adam Mosseri informace o Instagramu sdílí pravidelně. Přesto zaznělo pár zajímavých vhledů a informací, které je dobré si připomínat. Jeho odpovědi přinášejí konkrétní tipy a doporučení pro tvůrce, podnikatele i marketéry. Níže najdete jejich přehled.
Instagram se soustředí na malé tvůrce
Adam Mosseri uvedl, že podpora menších tvůrců je pro Instagram nejvyšší prioritou. Cílem je pomoci těm, kdo teprve začínají, prorazit mezi zavedenou konkurencí. Instagram již v roce 2024 testoval nové doporučovací algoritmy, které mají aktivně vyhledávat menší profily a dávat jim větší prostor ve feedu. To může být klíčová příležitost pro začínající tvůrce, kteří doposud bojovali s viditelností.
Originalita je nejdůležitější
Instagram chce odměňovat původní obsah. Recyklované příspěvky z TikToku nebo přeposlané Reels z jiných profilů budou algoritmem penalizovány.
Mosseri opakovaně zdůraznil, že platforma si cení autenticity. Tvůrci by měli hledat vlastní hlas a přinášet něco nového. Podle Social Media Today to znamená například nepoužívat cizí videa bez úprav nebo bez přidané hodnoty – trend „repost bez přemýšlení“ přestává fungovat.
Trendy se mají šířit rychleji
Cílem Instagramu je rychlejší šíření trendů mezi uživateli. Chce, aby se trendující obsah dostal k více lidem ve chvíli, kdy je ještě aktuální.
Platforma tímto krokem reaguje na rychlost TikToku. Instagram chce zrychlit vlastní reakční schopnosti a motivovat tvůrce, aby se do trendů zapojovali včas.
Feed už není středobod – důležitější jsou Reels a DMs
Lidé stále méně sdílejí příspěvky do hlavního feedu. Instagram na to reagoval přidáním více doporučeného obsahu (což aktuálně tvoří přibližně 50 % feedu) a podporou Reels.
Mosseri říká, že nejvíce sdílení dnes probíhá v DMs (přímých zprávách), pak ve Stories a až pak ve feedu. Pro tvůrce to znamená: tvořte obsah, který lidi budou chtít posílat dál – a ideálně v krátké, atraktivní videoformě.
Algoritmus se mění každý den
Mosseri potvrdil, že algoritmus Instagramu je aktualizován denně. Mnoho změn je malých, ale významné posuny přicházejí například během Vánoc nebo dovolených.
Vyplatí se proto sledovat ne jednotlivé příspěvky, ale dlouhodobé trendy v dosahu. Výkyvy ze dne na den jsou běžné – úspěch se měří v týdnech a měsících, nikoli hodinách.
Vyhledávání se zlepšuje
Instagram pracuje na tom, aby byl obsah lépe dohledatelný přes klíčová slova. A to nejen v rámci aplikace, ale i přes vyhledávače jako Google.
Tvůrci by tedy měli optimalizovat popisky a titulky, používat relevantní fráze a témata, která lidé opravdu hledají. Obsah tak získá dlouhodobější životnost.
Krátká videa zůstávají prioritou
I když se zvažovalo zavedení delších videí, Instagram se vrací ke svému základnímu cíli: přinášet zábavný a sdílený zážitek skrze krátká videa.
Mosseri sám říká, že krátká videa podporují tzv. „participativní kulturu“ – lidé je jednodušeji remixují, reagují na ně, sdílejí je dál. I proto zůstávají Reels středem zájmu algoritmu.
Co z rozhovoru plyne pro tvůrce?
Instagram v roce 2025 sází na originalitu, autenticitu a rychlost. Největší prostor dostanou menší tvůrci, kteří dokáží:
- tvořit krátká a atraktivní videa,
- reagovat na trendy ve správnou chvíli,
- přemýšlet nad vyhledatelností obsahu,
- budovat si vlastní brand.
Pokud jste podnikatel nebo tvůrce, který se chce na Instagramu prosadit, zapomeňte na přebírání obsahu a začněte tvořit originální obsah.
Celý rozhovor si můžete poslechnout na YouTube.
Zdroje: Social Media Today, Build your tribe
Kam dál?
Chcete získávat pravidelné tipy ze sociálních sítí? Přidejte se do FB Skupiny Sociální sítě – tipy, rady, novinky. Kde na vás čeká pravidelná dávka novinek a inspirace.
Potřebujete poradit s vlastními sociálními sítěmi? Využijte možnost individuálních konzultací, mentoringu či auditu vašich profilů.
Pokud chcete do tajů sociálních sítí proniknout více, můžete se zúčastnit školení Abeceda sociálních sítí, které je zaměřeno na Facebook, Instagram a LinkedIn. Či školení Základy online marketingu. Navíc na ně můžete získat dotaci 82 % od MPSV na Digitální vzdělávání.