Jak na efektivní spolupráci při správě sociálních sítí

Tipy pro firmy a podnikatele, jak se svým specialistou na sociální sítě pracovat, aby byla vzájemná spolupráce co nejefektivnější.
mobile-g71634335a_1920

Tento návod je primárně určen firmám a podnikatelům, aby věděli, jak se svým specialistou na sociální sítě pracovat, aby byla vzájemná spolupráce co nejefektivnější a věděli, co od něj mohou očekávat. A současně jednotlivé tipy mohou využít i juniorní copywriteři / specialisté na FB / IG / Twitter nebo jinou sociální síť, aby své práci dali větší řád a efektivitu.

Sjednoťte svá očekávání

Když chcete být aktivní na sociálních sítích, je důležité mít nejprve nějaký plán. Co od sítí vlastně očekáváte, a jaký by pro vás měly mít přínos? Od toho se odvíjí i samotná náplň spolupráce. Je proto potřeba si stanovit následující parametry:

  • k jakému účelu vám mají sítě sloužit? (zvýšení povědomí o produktu / přivedení více návštěvníků do restaurace / zvýšení prodejů / růst komunity…)
  • na jakých sítích, a jak často publikovat,
  • bude se jednat jen o organický obsah (obsah nepodporovaný inzercí), nebo potřebujete i inzerci?
  • fotografie a grafiku dodáte vy, nebo ji potřebujete zajistit?
  • budete na zprávy a komentáře fanoušků reagovat sami, nebo se o community management postará váš specialista?
  • kdo je vaše cílová skupina, a jakým stylem s ní chcete komunikovat?
  • jak často a v jaké podobě bude probíhat reporting výsledků.

Na základě těchto informací vám specialista dokáže připravit konkrétní časový odhad a cenovou nabídku. A pokud si nejste jistí, jak se sítěmi vlastně pracovat, nejprve si nechte vypracovat konkrétní strategii, která bude reflektovat vaše potřeby a očekávání. Protože být na sítích, protože to teď dělají všichni, vám mnoho užitku nepřinese.

Tvorba a publikování obsahu

Ve chvíli, kdy již máte nastavenou strategii, přichází na řadu samotný obsah. Osobně jej doporučuji rozdělit do 2 základních kategorií:

  • pravidelný obsah, který je stálý a může se naplánovat dopředu
  • ad hoc obsah, o kterém se dopředu nevědělo, a je potřeba jej co nejdříve publikovat (typicky nějaká nečekaná akce, spolupráce, provozní změna apod.)

Pro zmíněný pravidelný obsah klientům navrhuji tzv. obsahový plán a po jeho schválení vypracovávám konkrétní textace. Obsahový plán sdílím v online tabulce, aby do ní klient mohl libovolně vepisovat. Zmíněný dokument obsahuje následující sloupce:

  • datum publikace příspěvku,
  • typ příspěvku a jeho umístění na konkrétní soc. síť (pokud spravuji více sítí současně)
  • návrh samotného textu
  • doporučení vhodné fotografie / vizuálu
  • případný odkaz, kam příspěvek bude směrovat
  • prostor pro klientovy připomínky

Takto schválené textace následně připravuji k publikaci. Samozřejmě za doprovodu odsouhlasených vizuálů.

Inzerce

V případě zajištění inzerce je potřeba zase odladit následující kroky:

  • rozpočet,
  • doba trvání inzerce,
  • cílová skupina (její zájmy, demografické údaje, lokalita…)
  • cíl inzerce (zhlédnutí videa, nákup na webu, přečtení článku…)
  • použitý text a vizuál.

Do inzerce vkládáte své finance, ujistěte se proto, že jste si skutečně předali všechny potřebné informace, aby nedošlo k nedorozumění.

Tip: Pokud s inzercí teprve začínáte, nechte si nejprve zkontrolovat, že máte vše správně nastavené (Business manager, Pixel, vyplněné fakturační údaje apod.)

Community management

Komunikace s fanoušky je velmi důležitá. Často sociální sítě považují za hlavní komunikační kanál a své dotazy píší právě na ně. Ať už je zajímá otevírací doba vaší prodejny, informace o produktu, rezervace restaurace apod.

Pokud chcete, aby si tuto komunikaci převzal někdo pod svá křídla, opět byste si měli odladit její parametry.

  • jak často se bude na zprávy a komentáře reagovat? (1× denně / v určitém časovém rozmezí apod.)
  • reaguje se i o víkendech a státních svátcích?
  • odpovědní matice, podle které se odpovídá,
  • jak postupovat v případě dotazu, na který není známá odpověď?

Konkrétní spolupráce pak může vypadat například tak, že na základě dostupných informací na webu a vytvořené odpovědní matice váš specialista s fanoušky komunikuje. Pokud odpovědi na některé dotazy nezná, sepíše vám souhrnný e-mail s konkrétními otázkami. A na základě vašich odpovědí následně reaguje.

Odpovědní matice se tak dále rozšiřuje a dotazů, na které není známá odpověď, ubývá.

Důvěřujte svému specialistovi

Pokud chcete, aby se vám o sociální sítě staral někdo externí, měli byste mu důvěřovat a správu skutečně ponechat na něm. Může se stát, že  (například) majitel firmy chce něco co nejdříve publikovat, a tak příspěvek umístí na sítě sám.

Jenže ve výsledku pak máte třeba na své stránce příspěvek, který:

  • textově ani vizuálně nezapadá do celkového konceptu,
  • byl publikován pár minut po jiném příspěvku,
  • obsahuje chyby apod.

Toto doporučení platí i pro další oblasti spolupráce. Pokud vám někdo spravuje inzerci, pak byste neměli po své ose promovat příspěvky, které vás zrovna zaujmou, a třeba v naštvání reagovat na negativní komentáře fanoušků.

Zkuste se spolehnout na svého specialistu, a pokud potřebujete vytvořit / inzerovat něco nad rámec dohodnuté spolupráce, tak ho rovnou oslovte.

Tip: Ani v případě negativních komentářů se nenechávejte unést svými emocemi, naštvaná / urážlivá reakce od majitele restaurace či jiného obchodu / provozovny odradila už nejednoho zákazníka od návštěvy.

Potřebné přístupy

Aby váš specialista na soc. sítě mohl publikovat obsah, připravovat inzerci, případně zajistit community management, potřebuje přístup k vašim jednotlivým stránkám. Je pochopitelné, že nechcete sdílet svá osobní hesla, naštěstí většinou ani nemusíte.

V rámci Facebooku a Instagramu postačí přístup do vašeho Business Manageru (a v rámci něj i potřebný přístup k reklamnímu účtu) a k LinkedIn stránce přidáte přístup podle tohoto návodu.

Pokud využíváte pro své sítě některý z plánovačů obsahu (například Buffer, Hootsuite či jiné), můžete svého spolupracovníka přidat přímo do nich.

Může být také žádoucí, abyste sdíleli své přístupy do Google Analytics, aby mohl váš specialista vyhodnocovat výsledky v kontextu celého webu a dalších kanálů.

Tip: Pokud spolupráci ukončíte, zase přístupy dané osobě odeberte. Můžete se rozejít v dobrém, ale přesto by k vaší firmě neměli mít přístup lidé, se kterými již nespolupracujete.

Bez vzájemné spolupráce a komunikace se neobejdete

Být aktivní na sociálních sítích je skvělý způsob, jak budovat povědomí o své značce a udržovat vztahy se svými fanoušky. To že předáte sítě do rukou odborníka ale neznamená, že vás již žádná práce nečeká.

Jste to právě vy, kdo ví, co se ve firmě aktuálně děje. Váš specialista potřebuje mít k dispozici aktuální informace, témata, která jsou pro vás důležitá, i pravidelný přísun nových fotografií / videí / vizuálů.

Pokud tyto podklady nebudete dodávat, tak se můžete dostat do situace, kdy se bude opakovaně ždímat stále ten stejný obsah a točit ty stejné fotografie. A to vám žádný velký efekt nepřinese, a vaše sítě si to nezaslouží.

Pokud chcete mít profesionální prezentaci na sociálních sítích jako je Facebook, Instagram či LinkedIn, kontaktujte mě. Ráda se o vaší představě dozvím více.